Mitä on BJJ?

Brasilialainen jiu-jitsu eli BJJ on judon ja japanilaisen jujutsun pohjalta kehittynyt kamppailu- ja itsepuolustuslaji joka keskittyy maassa käytäviin tekniikoihin. Lajille ominaista ovat lukot, kuristukset sekä erilaiset sidonnat sekä hallintaotteet ja alasviennit.

BJJ:tä luonnehditaan toisinaan sanoilla ‘arte suave’ joka vapaasti käännettynä tarkoittaa sulavaa taidetta. Käytännössä tämä tulee BJJ:ssä esille isomman ja voimakkaamman vastustajan hallinnalla ja päihittämisellä paremman tekniikan avulla. Tästä syystä BJJ on loistava itsepuolustuslaji kaikille ikään tai sukupuoleen katsomatta.

BJJ on perinteisistä kamppailulajeista poikkeava olemalla uusi ja jatkuvasti kehittyvä laji. Lajissa vallitsee brasialialainen letkeys ja rentous joka perinteisiin budolajeihin verrattuna näkyy vapaampana harjoitteluna ja rentona ilmapiirinä.

Harjoittelu Kushin-Kanilla

Kushin-Kanilla on pitkä tausta BJJ:n parissa aina vuodesta 2003 lähtien. UFC:n myötä laji koki 2000-luvun alussa maailmanlaajuisesti räjähdysmäisen kasvun uusien harrastajien määrässä. Tästä alun kasvupiikistä lajin pariin jäi kuitenkin valitettavan harva harrastaja.

Tämän jälkeen laji on kehittynyt teknisesti hyvin paljon samoin kuin myös sen harjoittelun ja opetuksen periaatteet ovat kokeneet jatkuvaa uudistumista.

Vuonna 2014 Kushin-Kan uudisti BJJ:n harjoittelumetodeja Harri Heikkarin johdolla ja otti käyttöön Lucio Linharesin laatiman opetussuunitelman joka määrittää opetettavat tekniikat peruskurssilla sekä sen jälkeen vyöjärjestelmän mukaisesti.

Uudistuneiden opetusmenetelmien avulla on tarkoitus tuoda laji helposti lähestyttäväksi kaikille ikään tai sukupuoleen katsomatta.

BJJ oppimme ja niin sanottu lineage johtaa Timo Räkköläiseen sekä Marko Nymaniin Helsingin Itsepuolustuskoululle ja heidän kautta Lucio Linharesiin. Luciosta matka BJJ:n alkulähteelle kulkee Eduardo “Jamelao” Da Conceicaon kautta jonka opissa Lucio on ollut. Jamelao taas on saanut oman vyönsä Romero “Jacare” Cavalcantilta. Jacare on yksi harvoista jotka ovat saaneet mustan vyön legendaariselta Rolls Gracieltä, joka taasen on saanut oman vyönsä Helio Gracie:ltä.
Helio oli Carlos Gracien opissa, joka puolestaan oli japanilaisen Mitsuyo Maedan oppilas. Maeda taas oli legendaarisen Jigoro Kanon oppilas.

Salietiketti

  • Kädet ja jalat pestään aina ennen harjoituksia.
  • Varaa mukaan peseytymisvälineet sekä pyyhe.
  • Harjoituksissa ei pidetä kelloa, sormuksia, koruja, tms.
  • Harjoittelu tapahtuu paljain jaloin.
  • Jos olet kipeä/flunssainen jätä harjoitus väliin itsesi ja muiden takia. Ei sairaana salille.

Historia lyhyesti

Lajin kehittäjänä pidetään brasilialaista Helio Gracietä joka erittäin nuorella iällä opiskeli perinteistä japanilaista ju-jutsua vanhemmalta veljeltään Carlokselta. 1920-luvun lopulla Helio alkoi muokkaamaan oppimiaan tekniikoita paremmin omalle heiveröiselle ruumiinrakenteelleen sopiviksi. Tavoitteena hänellä oli kehittää järjestelmä joka mahdollistaisi hänen voittaa itseään suurempia vastustajia. Vuosien jalostuksen jälkeen hän todisti tekniikkansa toimivuuden rutiininomaisesti voittamalla itseään suurempia ja voimakkaampia ottelijoita, joilla saattoi olla jopa 40kg painoetu häneen nähden.
Tämän tuloksena Helion tekniikat muodostivat nopeasti uuden brasilialaisen jiu-jitsun tyylisuunnan joka pohjusti lajin maailmanvalloituksen sitä seuranneina vuosina.

Lisää lajin taustoista voi käydä lukemassa mm. Suomen lajiliiton sivuilta osoitteesta: http://www.bjjliitto.fi/info.php?lang=fi

Ohjeita BJJ:n harjoitteluun

  • Muista olla reilu harjoittelukumppani ja kunnioita harjoittelukaveriasi. Ilman häntä et pysty harjoittelemaan lajissa.
  • Jätä ego ovelle. Toisin sanoen tähtää sparrissa ja harjoittelussa toimivaan tekniikkaan, älä voittamiseen.
  • Puolustus ensin. Aloitteleva sparraaja usein päätyy siihen positioon jonka hän ansaitsee. Lähde kehittämään tekniikkaa tästä positiosta; Miten pakenen? Kuinka estän tilanteeseen joutumisen?
  • BJJ on vaikeaa ja henkisesti haastavaa. Matolla vietetyt tunnit näkyvät usein sparrissa. Jos et heti onnistu, älä masennu vaan innostu! Sinulla on paljon opittavaa.
  • Huomaatko “voittavasi” toistuvasti harjoituksissa? Hieno juttu, mutta muista tarkistaa, ettet käytä fyysisiä ominaisuuksiasi tekniikan edelle. Myöhemmässä vaiheessa pelkkään voimaan luottava jujiteiro saattaa kokea pettymyksen. Älä anna oman voimasi olla oppimisesi esteenä.
  • Oletko keskivertoharrastajaa isompi, pienempi, lyhyempi tai pidempi? Oman kehotyypin rajat ja mahdollisuudet on hyvä pyrkiä tunnistamaan alusta lähtien.
  • Mikäli jäät jumiin aina samaan positioon, kysy sparrikaveriltasi apua.
  • Älä “couchaa” harjoituskaveriasi vaan pyri olemaan hienotunteinen mikäli haluat antaa hänelle ohjeen tai vinkin.
  • Edistyneempi harjoituskaveri ei halua sinun tuntevan alemmuutta kertomalla sinulle tekniikkaan liittyviä vinkkejä. Yritä ottaa palaute vastaan.
  • Itsensä jatkuva vertailu harjoituskavereihin voi olla pidemmän päälle henkisesti vaikeaa. Kaikki kehittyvät omaa tahtiaan. Kehitystään on hyvä verrata eiliseen itseensä.
  • Älä roiku gripeissä koko erää. Pyri pudottamaan otteidesi voimaa, koita pitää sparri liikkuvana. Liikkuvan ja teknisen sparrin kautta opit enemmän pitkällä tähtäimellä.
  • Uskalla kokeilla uusia oppimiasi tekniikoita.
  • Ylimääräinen voima ja voittamisen halu johtavat herkemmin sinun tai vastustajasi loukkaantumiseen. Älä pakota voimalla tekniikkaasi, mikäli tekniikkasi ei toimi olit myöhässä tai liian ennalta-arvattava.
  • Taputa  ajoissa! Viimeiseen asti lopetuksen puolustaminen sparrissa ei auta sinun BJJ kehitystäsi, mikäli loukkaat itsesi. Kehityksesi sairaslomalla harvoin pärjää matolla vietetyille tunneille.

Tule mukaan!

BJJ:n peruskurssilla pääset koittamaan lajia kerran ilmaiseksi. Seuran jäsenille kurssit kuuluvat osana jäsen-/harjoitusmaksua.

Mukaan pääsee kurssin aloituksesta n. kuukauden ajan. Jos olet harjoitellut kamppailulajeja aiemmin, niin ota yhteyttä kurssin vetäjään ja kysy kesken kurssin mukaan pääsystä.

Peruskurssin alkuvaiheessa harjoitteluasuksi riittää t-paita/pitkähihainen ja verkkarit/shortsit. BJJ:ssä puvun eli “gi:n” hankkiminen piakkoin on kuitenkin suotavaa sillä useat kurssin tekniikat perustuvat otteisiin jotka otetaan puvun kauluksesta, hihasta tms.

Peruskursseille voit ilmoittautua harjoituksissa ja innokkaimmat voivat varata paikkansa myös etukäteen.

Kurssilla tutustutaan lajin perusteisiin, kehitetään monipuolisesti kuntoa, kehon hallintaa sekä liikkuvuutta. Aiempaa kokemusta ei vaadita; tule sellaisena kuin olet!

Kaikki harjoitukset, lajiesittelyt ja ilmoittautumistilaisuudet pidetään seuramme harjoitustilassa Luolassa. Sisäänkäynti Louhimokatu 5:n vierestä.

Seura ei vakuuta harrastajia. Tarkista korvaako oma tapaturma/kotivakuutuksesi kamppailulajeissa sattuvien tapaturmien hoitokuluja. Lajiliitot tarjoavat edullisia vakuutuksia. Lisätietoja vakuutuksista voi kysyä myös harjoituksen vetäjiltä.

UKK ja harhaluulot 🙂

K: Olenko liian vanha aloittamaan BJJ:n?
V: Koskaan ei ole liian vanha. Lajin kehittäjä harrasti lajia viimeisille päivilleen saakka eli 95 vuotiaaksi. Nykyisiä tunnettuja iäkkäämpiä lajin harrastajia ovat mm. Anthony Bourdain sekä Ed O’Neill. Iäkkäämpien harrastajien on kuitenkin hyvä pitää tiettyä ajatusmaailmaa yllä;
  1) Etene rauhassa, omaan tahtiin. Paras mittatikku omalle kehitykselle on “eilinen minä”.
  2) BJJ on mattoshakkia jossa ei pärjää pelkällä voimalla. Puolustus on myös usein paras hyökkäys.
  3) Palautumiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Kehonhuolto, ravinto ja lepo kasvattavat ikävuosien myötä merkitystään entisestään.

K: Olen huonokuntoinen, haluan ensin nostaa peruskuntoani ja sitten tulla kurssille.
V: [Tööt] väärin! Mikä olisi parempi tapa kohottaa kuntoaan kuin harrastus jossa liikunta on kivaa, tutustuu uusiin ihmisiin, oppii puolustamaan itseään. Samalla kehonhallintasi, ketteryytesi ja liikuvuutesi paranee lajin sivutuotteena. Meillä on useita harrastajia jotka ovat lajin aloituksen myötä pudottaneet kymmeniä kiloja painoaan ja parantaneet peruskuntoaan, inbody-mittaustuloksiaan jne.

K: Onko BJJ loukkaantumisherkkä laji?
V: Lajia on verrattu muihin kamppailulajeihin sekä joukkueurheilulajeihin ja tutkimuksien tulokset ovat osoittaneet, että BJJ on ‘arte suave’ sanomansa mukaisesti pehmeämpi laji. Judoon verrattuna harjoittelu painottuu enemmän mattotekniikoihin kuin esimerkiksi heittoihin joten loukkaantumisriskit ovat mm. tätä kautta pienemmät. Aiheesta voi lukea lisää vaikkapa bjjee.com sivuston artikkelista tästä linkistä.

K: Koska päästään sparraamaan?
V: Peruskurssin aikana harjoittelemme mm. tietyistä positioista ohituksia, hyökkäyksiä ja vastaavasti puolustautumista. Kurssin tarkoitus on opastaa positiohierarkiaa sekä tarjota eväät joilla positioiden välillä liikkua, sweepata, hyökätä ja paeta. Varsinainen sparri alkaa kun kurssilainen siirtyy peruskurssilta edistyneiden ryhmään.
Kurssilaisen tarvitsee ensin oppia tekniikaa jotta ei tarvitse kamppailla pelkällä voimalla.

K: Mitä on sparri? Mitä on drilli? Mikä sweeppi?
V: Sparrilla tarkoitetaan ottelua muistuttavaa harjoittelua. Drilli taas on tietyn tekniikan toistamista, tietystä positiosta pakenemista tai vastaavasti etenemistä parempaan positioon. Drillissä harjoittelupari saattaa pyrkiä vastustamaan tehtävää tekniikkaa tekemällä omaa tekniikkaansa. Drilli keskeytyy ja aloitetaan alusta yleensä kun tekniikka on suoritettu. Sweepillä tarkoitetaan tekniikkaa jossa yleensä päällä oleva vastustaja kaadetaan/kipataan/käännetään siten, että alla ollut harjoittelija pääsee parempaan positioon.

K: Olen jääny jälkeen koska sairastuin/olin matkalla/tms, olen ollut sen takia sivussa 2vko ja nyt muut ovat minua parempia. Lopetan ja tulen uudelle kurssille myöhemmin.
V: Kaikki sairastuvat toisinaan, kaikille tulee esteitä ja taukoja. Tärkeintä ei ole olla joka kerta paikalla vaan tulla aina takaisin kun se on mahdollista. Viikkojenkin poissaoloa ei enää muista kun treenistä on taas päässyt kiinni. Harjoittelemme tekniikkoja toistuvasti joten saat kyllä menetetyn ajan kiinni.